Friday, January 28, 2011

College student I am!

I tisdags bar det iväg till första klassen på DVC, Diablo Valley College. Jag tar en konst klass som heter Ceramics Wheel, alltså drejning. Jag var riktigt nervös. Man vet ju aldrig vilka det är i klassen och hur det ska gå till, men Elin och jag var där i andra ärenden förra veckan, så jag visste iallafall vart jag skulle. Första lektionen var ungefär som alla första lektioner, man går igenom hur kursen är uppbyggd, vad man måste ha med sig och betygskriterier. Vi fick en lista med saker vi skulle ha med oss tills i torsdags. Två saker, lera och verktyg, skulle köpas i the Bookstore. Novis som jag är trodde ju att det är vilken bokaffär som hellst, men både Elin och L förklarade för mig att det är bokaffären på campus. Så i onsdagskväll drogs det i illfart till skolan för att köpa lera och torsdagsmorse börjades det på riktigt. Jag har alltid tänkt att det där kan väl inte vara så svårt. Men hela första lektionen, föutom halvtimman då han hade föreläsning, jobbade jag med att få lerklumpen i mitten av drejskivan. Tog mig nästan två timmar, och ändå blev det inte riktigt bra. Läraren sa att han jobbade med att centrera en hel termin innan han riktigt kunde det! Vår första uppgift som vi ska jobba med i två veckor är att göra en cylinder som har lika tjocka väggar som golv. Känns som att det inte kommer bli det lättaste.Men vad roligt och utmanande det är. Första hemuppgiften är dock att klä in våra skissblock, det känns som att jag kan bemästra med lite hjälp från min pyssellåda som har proppats full efter lite för många och oplanerade besök på Michael's.



 
Ungefär så här ser det ut i klassrummet. 
Alla är super fokuserade på sitt arbete.
Har nog en lång väg kvar innan jag kan göra en så perfekt cylinder som här till höger.






Igår kväll, torsdag, hängde jag, Elin och Sahra, en österikisk au pair här i p-town, på Barnes & Nobles och sörplade té. Mmmm vad gott!

TGIFA, Thank God It's Friday Again! Morgonen inleddes med ett yoga pass på ClubSport. Idag är det sista fredagen i månaden, och då får man bjuda med sig upp till två gäster på gymmet så Elin var och njöt av att sträcka ut varenda lem. Risk finns att vi åker tillbaka ikväll för ett till pass för att kunna njuta av bubbelpolen och bastun, för vi har inga ordentliga planer för helgen. Vi går dit vinden för oss helt enkelt!

2 comments:

  1. Viss förståelse finns med att hantera drejskivan det är inte lätt Sara, jag försökte med din farmors hjälp, men misslyckades liknade mest en elefantsnabel.Hopppas att ditt tålamod är bättre än mitt. Många kramar Far

    ReplyDelete
  2. didi du dah hey sara i am getting elins expired hollywood gift card with my toes behind her bed, well i was doing that a second ago bye hehehe hahaha

    ReplyDelete