Saturday, August 24, 2013

Helg

Lördag, 24 augusti

Dagarna rullar på i ett lugnt afrika tempo. Vi går lunkande, vi läser böcker (jag har redan hunnit läsa ut både Två Soldater och Barnmoskorna i East End, böcker jag varmt rekomenderar) och äter mat. Enligt praktikavtalet ska vi göra 32 timmar praktik per vecka, vilket innebär att vi jobbar fyra dagar och ledig tre. Eller ledig och ledig, vi läser ju dessutom en kurs som heter ”Mångfald i vårdande sammanhang” på 7,5 hp. Den är mycket intressant och denna vecka ska vi skriva en normkritisk reflektion på en A4. Det var alltså det vi skulle göra igår när vi hade avsatt studietid. Men med afrika tempot som tränger in i våra porer blev det lite blandad kompott på våra insatser.

Emma, som ska åka från Mchukwi ett par dagar innan oss, jobbade igår in den tid hon missar då.

Framåt eftermiddagen gick vi upp till kontoret för att komma åt internet, men även internet går på afrika tid och så alla han inte skriva mail och uppdatera blogg. Jag och Emma gav oss istället ner på byn för att köpa vatten. Det blir väldigt tydligt hur mycket vatten som går åt när man köper det. Bara på en dag går det åt minst 6 liter vatten. Vi är noga med att inte dricka av, eller göra gröt på eller borsta tänderna med, vattnet från kranen. Sen är det ingen som har blivit sjuk än heller (peppar peppar).

Elisas systerdotter och hennes kompis var här när vi kom tillbaka. Inte helt oväntat är det många blickar mot mitt, och våra, blonda hår. Efter en stund vågade de sig på att ta på det och jag visade att de gärna får fläta det lite, och det gjordes gärna. Åh vad skönt det var med lite pill i håret, men själva flätorna gjordes inte med en varsam hand.

Idag lördag har jag helg känsla. Alla är hemma, vi tränade på morgonen och åt en lång frukost. Vi gjorde även ett röj med sopborsten under sängar och bakom soffor, vilket var behövligt. Jag tror att vi har en annan upplevelse av vad som är rent än vad vår alltiallo Elisa har. Men kulturskillnader vill jag uppleva, och det är precis det vi får i många avseenden.
Gött med morgonträning

Flätdags!

En annan sak som går åt mycket är bananer.
Elisa insåg nog det igår och köpte en hel stam med klasar.

1 comment:

  1. Oh, vad kul att läsa om hur era dagar ser ut. Verkar som om ni har det super. Hälsa dem andra. Kramar // Josefine. E

    ReplyDelete