Tuesday, August 27, 2013

Out Patient Department

Jag och Emma fick idag se på det som skulle kunna ses som akuten på sjukhuset, fast det är även som en vårdcentral. Patienter vi tog emot idag hade magkatarr, svampinfektion, pneumoni, hydrocell (vätskeansamling skrotum), malaria i olika svårighetsgrader och en kromosomsjukdom som var specifik för den här regionen vilken medför att de röda blodkropparna har en halvmåneform istället för den normala cirkelformen. Så det var stor skillnad på hur sjuka patienterna var och vissa skrevs in på sjukhuset medan andra fick gå hem med läkemedelsbehandling och råd om kost eller livsstil.

På eftermiddagen åkte vi till ”kommunkontoret” för att presentera oss inför fredag. Då ska vi besöka föräldralösa barn i byarna runt omkring Mchukwi. Jag ska inte ge mig på att försöka förklara hur det är strukturerar med byar och de olika tjänstemännen, för jag förstod det knappt på engelska och kan sannerligen inte översätta det till svenska.

Jag slutar inte att förvånas över hur väl omhändertagna vi blir av personalen här på sjukhuset. De är jätte måna om att vi ska lära oss så mycket som möjligt och översätter och förklarar det mesta som sker. De hjälper oss att arrangera vår safari och bjöd med oss på en liten utflykt på torsdag (nu hoppas vi bara att den blir av) och förlossningssköterskorna vill ha vårt telefonnummer så de kan ringa oss när det är en förlossning på gång.


Jag är verkligen tacksam att jag har fått chansen att vara här!
Trångt i bilen

Hyasinta coh Emma

Bilen vi åkte med till byn skulle vidare, så vi gick tillbaka

Och så gick strömmen när det var min diskdag

No comments:

Post a Comment