Wednesday, August 21, 2013

Mödravårdscentralen (fast med genustänk)

Tisdag

Idag delade vi upp oss två och två för att börja praktiken på avdelningarna. Jag och Emma var på något som heter RCH, Reproductive and Child Health. Tidigare hette det Mother and Child Care men man döpte om det för att även pappan skulle känna sig delaktig i vården av barnen. På RCH ger de vaccinationer, mäter och väger barnen. Det är även dit de gravida kvinnorna går för undersökningar så som blodtryckskontroller, förväntad förlossnings dag och ultraljud.  För de kvinnor som har HIV och är gravida finns det särskilda rutiner som innebär att de äter profylax fyra månader in i graviditeten och under resten av graviditeten. Mammorna får sedan i månad 9 ett kit, som är finansierat av staten, som de ska ta med sig till förlossningen. Jag förstod inte riktigt vad det var i det kitet som skiljer sig från vanliga förlossningar, men jag antar att jag får se det när jag är på förlossningen.

Josefine och Emelie var på maternity ward idag, jag översätter det till förlossningskliniken. Redan den första kvarten de var där han de vara med på en förlossning. De beskrev att det var en ung kvinna som var förstföderska och att inga känslor visades. Något de även reagerade på var att ingen ”fanns där” för mamman, utan allt fokus var på barnet och praktiska saker runt omkring. Jag längtar tills det är min tur att vara på förlossningen, jag tror att det kan bli mycket intryck den dagen.
På RCH var det inte mer än två patienter idag, två kvinnor som skulle ta ut sina p-stavar. Familyplanning är en stor del av RCH’s delar. Där utbildar de föräldrar om olika preventivmedel och de pratar om vikten att vara överens om hur många barn man vill ha. Men även om att man också måste kunna ta hand om sina barn, ge dem mat, kläder och skolgång. Jag jämför ju mycket av mina upplevelser här med mina upplevelser på det katolska sjukhuset i Mutomo, Kenya. Den här sortens promotion skulle aldrig förekomma där.
Eftersom det inte kom några fler patienter under förmiddagen så fick jag och Emma eftermiddagen ledigt, men vi ska komma tillbaka imorgon och då förhoppningsvis lära oss att vaccinera barn. Det gör mig lite nervös, men också förväntansfull.


Nu står middagen på bordet och det doftar jätte gott och vi är alla hungriga efter ännu ett (för min del kort) träningspass.

Med lite och göra tar vi istället fram kameran :)

Jag och sköterskestudenten Maria

Neema, Emma, Sara, Maria och Loveness, alla sjuksköterskestudenter

No comments:

Post a Comment