Thursday, August 22, 2013

Mobile Team

Torsdag, 22 augusti

Det känns som man börjar komma in i rutiner här i Mchukwi. Frukost, morgonbön, rapport, lite avdelningsarbete, tea (eller fika som de säger till oss Msungos), lite mer avdelning, lunch och sen en kortis på jobbet innan vi går hem igen och sover lite till. Vi är som utslagna här på eftermiddagarna och runt 21, 22 går vi lägger oss. Värmen och alla intryck gör att vi blir så trötta tror vi.

Emma och jag var ute med det mobila teamet idag. Vi tryckte in fjorton personal i en bil med säten för fem (!) och åkte ungefär en halvtimma mot en annan by. Väl där hade mama Helena lite hälsoundervisning om framför allt malaria för mödrarna. Vi vägde barnen och de under ett år fick polio-, BCG- och stelkrampsvaccin. Jag fick ge injektioner till en liten flicka och det var en speciell känsla. Dels är det här första gången jag är i kontakt med spädbarn i min yrkesroll och dels är det första gången jag ger en intramuskulär injektion. Det i kombination var jätte spännande, och det gick bra!

En liten kille skrek och skrek när han skulle vägas, och efteråt slutade han inte. Mama Helena frågade oss om vi visste varför han gråter, och han grät för att han var rädd för oss. Då skar det lite i hjärtat, att bara min närvaro kunde göra ett barn så rädd. Barnen vi träffade idag var mycket mer reserverade gentemot oss än barnen som bor på sjukhusområdet, jag antar att barnen här hemma träffar Msungos oftare. Men framåt slutet av dagen var det en modig kille som jag började busa lite med på avstånd. Det resulterade i att jag ”jagade” massa barn medan resten av folksamlingen skrattade åt oss. Men barnen vågade aldrig komma fram till mig, utan de ville hela tiden vara på ”säkert” avstånd. 

Barnen här hemma på sjukhuset är så söta, det är alltid några som kommer till oss varje eftermiddag. Jag tycker det är roligast när de inte är så många, för då är de lugna och sitter mest och myser. De pratar med oss på Swahili och vi svarar på svenska eller engelska, men det spelar inge roll för munnarna deras går i ett.

Taggade för en heldag på fältet

Mama Helena, barnmorskan som leder arbetet på RCH

Pumby road

I denna bil fick vi alltså plats 14 pers

Mama Helena har hälsoundervisning

Väga, väga och väga barn

Det blev en stor folksamling




Här ger jag för första gången en intra dermal injektion.

No comments:

Post a Comment