Tuesday, September 3, 2013

MW, ÖLI, 5 kg

Idag var jag på Maternity Ward. Josephine skulle varit med mig, men hon ligger hemma i sjuksängen med en ÖLI som heter duga. Vi har sagt till henne att hon inte får gå och dra på sig malaria nu när vi ska på minisemester till helgen.

Genomsnittsvikten för nyfödda barn här är 2,5-3,5 kg. Jag vet inte riktigt hur det är hemma, men jag hör då sällan om barn som väger under tre kg hemma. När vi berättade att barn på 5 kg inte är något ovanligt blev de helt paffa och skrattade. Vi hade en patient som jag var mycket hos idag. Hon hade pre eclampsia, som jag förstår som förstadiet till havandeskaps förgiftning. Jag kontrollerade blodtryck, puls och barnets puls en gång i halvtimmen tills hon stabiliserats. Jag tycker det är jätte kul att vara på förlossningen och bland de små nyfödda, eftersom det är något jag aldrig gjort hemma i Sverige.


Till helgen ska vi åka på safari. Det ligger ett game reserve ca två timmar bort och vi har bokat in oss på en lite finare lodge och ser verkligen fram emot varma duschar, sköna sängar, ny mat och ett fruktigt, men ändå syrligt, glas rött vin eller kanske en kall efter en dag ute på savannen. Åh vad vi längtar (fast vi trivs väldigt bra här i Mchukwi, men det är ju alltid kul med lite miljöombyte). 

No comments:

Post a Comment