Sunday, September 22, 2013

Sista helgen

I fredags blev jag patient. Har haft en bongstyrig mage hela veckan, men i torsdags fick jag även feber och hade frossa två nätter i rad. Då tyckte mina kära roomates att det fick vara nog, så de såg till att doktorn tittade till mig och att jag började med antibiotika. Dr Yafet tyckte jag skulle göra ett malariatest, just in case, så ner till labbet det bar. Det var underligt att sitta i den stol man bett patienten slå sig ner i och att jag helt plötsligt var den som skulle stickas. Som tur var hittade Goodluck (vår granne och tillika labtekniker) inga malariaparasiter i mitt blod. Jag mådde bättre redan på söndagen, så antibiotikan gjorde susen.

Helgen som passerade var vår sista i Mchukwi, så på söndagens Gudstjänst fick vi säga hejdå och tacka så mycket. Jag sjöng en liten truddelutt och församlingen skickade med oss ett bibelord som vi ska ta med oss till våra församlingar.

Idag var jag och Emelie på kvinnor och barn avdelningen för rond innan fikat. Sen gick vi alla till Dr Rukeba, chefsläkaren, för ett möte. Han ville väldigt gärna höra våra iakttagelser från vår tid här. Det blev ett öppet samtal där vi kände oss fria att ge honom våra observationer av saker som kan förändras till det bättre.
Resten av dagen var vi på OPD tillsammans med Dr Ester. Jag tycker det är jätte kul att vara med olika sjuksköterskor, barnmorskor och läkare, för alla har de sin individuella stil. Det hade annars lätt blivit ”i Tanzania gör man/beter man sig så här” baserat på en enda personals handling.


Nu på kvällen har vi varit hemma hos Joseph och Dina Ngasaa, vår mentor och hans fru. Det var så kul att se dem i sitt hem, i civila kläder och tillsammans med deras barn. Samma sak här, det är kul att vi har fått vara hemma hos lite olika familjer och se hur det ser ut, annars hade det också blivit att man dragit alla över samma kant. 

No comments:

Post a Comment